Odyseja Umysłu

Plakat_finalowy_2017 kopia
Data rozpoczęcia: 1 Kwietnia 2017, godz. 18.30

Nietuzinkowe przedstawienia teatralne, złożone pojazdy wykonujące różne zadania, dzieła plastyczne z nietypowych materiałów i filigranowe konstrukcje zdolne utrzymać potężne obciążenia – to wszystko zobaczymy podczas Finału Odysei Umysłu – międzynarodowego konkursu twórczego rozwiązywania problemów.

Już w najbliższy weekend 1-2 kwietnia 2017r. ponad 220 grup dzieci i młodzieży z całej Polski (ok. 3,5 tys. osób), które awansowały do Finału podczas Eliminacji Regionalnych Odysei Umysłu,  spotka się w Gdyni podczas 26-tego Finału Ogólnopolskiego konkursu kreatywności pod tą samą nazwą.

Wydarzenie odbędzie się w Pomorskim Parku Naukowo-Technologicznym oraz w Hali Gdynia Arena. Drużyny, które wywalczą  pierwsze i drugie miejsca będą mogły reprezentować kraj na Finałach Światowych Odysei Umysłu w USA oraz na Festiwalu Europejskim, który w tym roku odbywa się na Białorusi.

Występy konkursowe dostępne dla publiczności będzie można podziwiać w Pomorskim Parku Naukowo-Technologicznym w dniu 1 kwietnia w godz. 08:00-17:30 oraz 2 kwietnia
w godz. 08:00-15:30.

O projekcie

Odyseja Umysłu to międzynarodowy program realizowany w formie konkursu kreatywnego rozwiązywania problemów. Jego celem jest rozwój zdolności twórczych, jakie posiada każdy młody człowiek. Uczestnicy pracują w kilkuosobowych zespołach, przez kilka miesięcy rozwiązując wybrane przez siebie zadanie. Każda drużyna decyduje się na jeden z pięciu, co roku innych problemów, które nawiązują do różnych talentów i zainteresowań. Swoje rozwiązanie przedstawia w formie kilkuminutowej prezentacji na konkursie. Odyseusze mierzą się również z tzw. Problemami Spontanicznymi. Są one tajne do ostatniej chwili i wymagają myślenia na zawołanie.

Podczas przygotowań i konkursów młodzi ludzie wspólnie rozwijają kompetencje kluczowe w ich przyszłości:  umiejętności związane z pracą w zespole, praktycznym łączeniem wiedzy z różnych dziedzin i niestandardowym rozwiązywaniem problemów. Uczą się tolerancji dla odmiennych pomysłów, podejmują inicjatywę i ryzyko, eksperymentują, a do tego świetnie się bawią. Dlatego na medalach, które po występie otrzymują wszyscy uczestnicy widnieje hasło: „W Odysei Umysłu każdy jest zwycięzcą”.

Patronat honorowy nad Finałem Ogólnopolskim sprawują Minister Edukacji Narodowej, Anna Zalewska, Prezydent Miasta Gdyni, Wojciech Szczurek i Marszałek Województwa Pomorskiego, Mieczysław Struk.

Patronat strategiczny  nad Odyseją Umysłu w Polsce objęli:  Miasto Gdynia oraz IMMERGAS. Gospodarzami Finału są: Pomorski  Park  Naukowo-Technologiczny oraz Gdynia Arena.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęli TVP3 Gdańsk, Radio Gdańsk,  Gazeta Wyborcza
i wyborcza.pl

Co to jest ODYSEJA UMYSŁU i na czym polega?

  • Odyseja Umysłu to międzynarodowy program edukacyjny w formie konkursu twórczego rozwiązywania problemów.
  • Program ma na celu rozwój zdolności twórczych, jakie posiada każdy człowiek; inspiruje uczestników do myślenia i wymyślania, angażując ich w proces rozwiązywania problemów rozbieżnych, czyli takich, które rozwiązać można na wiele sposobów.
  • Program kierowany jest do dzieci i młodzieży, a realizowany w szkołach i innych placówkach edukacyjno-wychowawczych w cyklu rocznym.
  • Odyseja Umysłu wyposaża młodych ludzi w umiejętności takie jak: myślenie kreatywne i krytyczne, praca w zespole, łączenie i praktyczne zastosowanie wiedzy z różnych dziedzin, skuteczna komunikacja, tolerancja dla odmiennych pomysłów.
  • Uczestnicy pracują w drużynach po 5-7 osób pod okiem przeszkolonego trenera.
  • SAMODZIELNIE rozwiązują jedno wybrane przez siebie zadanie projektowe – Problem Długoterminowy. Każdy problem odwołuje się do innego rodzaju umiejętności, talentów i zainteresowań – od zadań konstrukcyjnych, poprzez inżynieryjne aż do teatralnych.
  • Odyseusze ćwiczą też twórcze rozwiązywanie Problemów Spontanicznych, zaskakujących swoją treścią w ostatniej chwili i wymagających myślenia na zawołanie.
  • Swoje rozwiązania drużyny prezentują sędziom i publiczności podczas konkursu. Występy oceniane są w ramach danego Problemu i w czterech kategoriach wiekowych.
  • Polski konkurs składa się z dwóch etapów: Eliminacji Regionalnych w sześciu miastach (Kraków, Łódź, Wrocław, Poznań, Warszawa i Gdańsk) oraz Finału Ogólnopolskiego (Gdynia).
  • Zespoły, które uzyskają najwyższe noty na Eliminacjach wyjeżdżają na Finał Ogólnopolski. Mistrzowie Polski zyskują prawo reprezentowania naszego kraju na Finałach Światowych w Stanach Zjednoczonych, zaś wicemistrzowie – na festiwalu europejskim, który co roku odbywa się w innym miejscu (w tym roku – w Polsce, w Gdańsku).

Historia i osiągnięcia

  • Odyseja Umysłu obecna jest w Polsce od ponad 25 lat. Jesteśmy jednym z największych programów edukacji pozaformalnej w Polsce i jedną z najlepiej rozwijających się odysejowych organizacji na świecie.
  • Z biegiem lat Odyseusze znad Wisły pod względem osiągnięć weszli do ścisłej światowej czołówki. Do tej pory na Finałach w USA drużyny z Polski 31-krotnie zdobyły Złoty Puchar i tytuł Mistrzów Świata, 23 razy sięgnęły po srebrne medale, 11 razy – po medale brązowe, 9 razy po Nagrodę Ranatra Fusca za Wybitną Kreatywność i 3 razy po Nagrodę Omera za Postawę Fair-Play. Więcej sukcesów odnoszą jedynie amerykańscy gospodarze oraz Chińczycy.
  • W roku szkolnym 2016-2017 w Odysei Umysłu bierze udział 3287 młodych Polaków skupionych w 482 drużynach z 236 szkół i innych placówek oświatowych z całego kraju.

Zadania konkursowe Odysei Umysłu 2016/2017

W bieżącej edycji grupy wybrać mogą jedno spośród poniższych zadań:

  • problem techniczny „Tajne jest fajne” w którym przygotują i odegrają oryginalny spektakl, w którym trzy stworzone przez zespół pojazdy różnymi trasami przemieszczą się z jednego miejsca w inne – w międzyczasie robiąc coś, by nikt ich nie wyśledził w drodze na sekretne spotkanie.
  • problem techniczno-teatralny „Robota dla dziwno-bota”, gdzie zaprezentują przedstawienie, w którym skonstruowany przez nich dziwno-bot –podpatrując ludzi przy ich zwyczajnych zajęciach – przyswaja sobie umiejętność robienia czterech różnych rzeczy tak jak człowiek.
  • problem humanistyczny „Od czasu do czasu Omer”, gdzie przygotują autorskie przedstawienie o tym, jak futurystyczni podróżnicy w czasie odbędą trzy wyprawy wstecz. Podczas dwóch wypraw podróżnicy ujrzą historycznych mistrzów pracujących nad wiekopomnymi arcydziełami; w trakcie trzeciej zobaczą oryginalnego artystę tworzącego jakiegoś rodzaju futurystyczną formę sztuki.
  • problem konstrukcyjny „Postaw na zestaw”, gdzie zaprojektują i zbudują – wyłącznie z drewna balsa i kleju – ważącą jedynie kilkanaście gram strukturę. W skład konstrukcji wchodzić muszą przynajmniej trzy różne komplety oznaczonych patyków o wskazanych długościach – przy czym im więcej spośród sześciu możliwych zestawów zespół wykorzysta, tym więcej otrzyma punktów.
  • problem teatralny „Bohater bardzo super… cdn.”, gdzie wymyślą i zagrają dowcipne przedstawienie, w którym o wymyślonym przez nich super-bohaterze, który w trzech różnych sytuacjach próbuje ocalić zagrożoną jakoś kreatywność. Zaskakującego herosa wspierać będzie niezdarny pomocnik a do konfrontacji z nim stanie pewien mściwy przeciwnik.